6 آوریل 2023- بر اساس یک بررسی جامع از شواهد موجود، کارشناسان توصیه کردند که مصرف شکر افزوده ("آزاد") را به حدود شش قاشق چایخوری در روز کاهش دهید و نوشیدنی های شیرین شده با شکر را به کمتر از یک وعده در هفته محدود کنید.

محققان در مطالعه خود که در BMJ منتشر شد، ارتباط مضر قابل توجهی بین مصرف شکر و 45 پیامد از جمله آسم، دیابت، چاقی، بیماری قلبی، افسردگی، برخی سرطان ها و مرگ، یافتند.

به طور گسترده ای مشخص شده است که مصرف بیش از حد قند می تواند اثرات منفی بر سلامت داشته باشد و این امر سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر سازمان های بهداشتی را بر آن داشته است که میزان توصیه شده ی مصرف قندهای آزاد یا افزوده شده را در دستورالعمل های خود به کمتر از 10 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه، کاهش دهند.

اما قبل از تدوین سیاست های دقیق برای محدودیت قند، کیفیت شواهد موجود باید به طور جامع ارزیابی شود.بنابراین، محققان مستقر در چین و ایالات متحده یک مرور چتری در مورد مصرف شکر در رژیم غذایی و پیامدهای سلامتی آن انجام دادند. مرورهای چتری، متاآنالیزهای قبلی را ترکیب می‌کنند و خلاصه‌ای از تحقیقات سطح بالا را در مورد یک موضوع خاص ارائه می دهند.

این مرور شامل 73 متاآنالیز (67 مطالعه مشاهده‌ای و شش کارآزمایی تصادفی‌ کنترل‌ شده) از میان 8601 مقاله بود که 83 پیامد سلامتی در بزرگسالان و کودکان را پوشش می ‌داد.

محققان کیفیت روش‌ شناختی مقالات وارد شده را ارزیابی کردند و بمنظور نتیجه گیری از شواهد برای هر پیامد آنها را به‌ عنوان با کیفیت بالا، متوسط، پایین یا بسیار پایین، درجه ‌بندی کردند.

ارتباط مضر قابل توجهی بین مصرف قند در رژیم غذایی و 18 پیامد غدد درون ریز یا متابولیک از جمله دیابت؛ نقرس؛ چاقی؛ 10 پیامد قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی؛ 7 پیامد سرطان شامل سرطان سینه، پروستات و پانکراس؛ و 10 پیامد دیگر از جمله آسم، پوسیدگی دندان، افسردگی و مرگ، یافت شد.

شواهد با کیفیت متوسط نشان دادند که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند به طور قابل توجهی با افزایش وزن بدن برای بالاترین در مقابل کمترین میزان مصرف مرتبط است. در مقابل، مصرف شکر در مقابل عدم مصرف شکر با افزایش تجمع چربی در کبد و ماهیچه ها همراه بود.

شواهد با کیفیت پایین نشان داد که افزایش مصرف یک وعده نوشیدنی شیرین شده با قند در هفته با 4 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به نقرس همراه بود و هر 250 میلی لیتر افزایش مصرف نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز به ترتیب با 17 درصد و 4 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، و مرگ و میر، مرتبط بود.

همچنین شواهد با کیفیت پایین نشان داد که هر 25 گرم در روز افزایش مصرف فروکتوز با افزایش 22 درصدی خطر ابتلا به سرطان پانکراس، مرتبط است.

شواهد قابل اعتماد ارتباط بین مصرف قند در رژیم غذایی و تومورهای مغزی گلیوما، کلسترول تام، دیابت نوع 2 و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را نشان دادند. با این حال، محققان می گویند که این ارتباط ها توسط شواهدی قوی پشتیبانی نمی شوند و این نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند.

محققان اذعان کردند که شواهد موجود عمدتاً مشاهده‌ای و با کیفیت پایین هستند و تأکید می‌ کنند که شواهد مربوط به ارتباط بین مصرف قند رژیمی و سرطان محدود است، که انجام تحقیقات بیشتر را ضروری می ‌کند.

با این وجود، آنها گفتند: این یافته ها، همراه با توصیه های سازمان بهداشت جهانی، صندوق جهانی تحقیقات سرطان و دستورالعمل موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، کاهش مصرف قندهای آزاد یا قندهای افزوده شده را به کمتر از 25 گرم در روز (تقریبا شش قاشق چای خوری در روز) و محدود کردن مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر را به کمتر از یک وعده در هفته (تقریباً 200-355 میلی لیتر در هفته) پیشنهاد می کند.

آنها افزودند که برای تغییر الگوهای مصرف شکر، به ویژه برای کودکان و نوجوانان، ترکیبی از آموزش بهداشت عمومی و سیاست های گسترده در سراسر جهان نیز ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/limit-added-sugar-to-six-teaspoons-a-day-to-improve-health-urge-experts-109593